Den enda frågan

Företag älskar att be sina kunder om feedback. Men framför allt älskar de att ställa en väldigt specifik fråga. En fråga som ska lösa allt.

Ibland känns det som att allt går ut på att leta efter lösningen med stort L. Lösningen som ska göra att livet blir lite roligare, lite lättare, lite bättre. Om vi bara är lite mer vältränade, äter lite godare mat, har lite roligare semestrar, ett lite mer utvecklande jobb, en lite mer stimulerande partner, då minsann. Ni fattar. Vi blir på något sätt intalade att det finns en lösning som ska lösa allt. Det gör det såklart inte.

Men eftersom att vi alla verkar gå omkring och tro det, så är det inte så konstigt att företag fungerar på samma sätt. De letar efter en lösning på alla problem. Eller, lite mer specifikt, ett enda sätt att ta reda på vad det är som gör att det går bra för ett företag. Johan Anselmsson, professor i marknadsföring vid Lunds universitet, kallar det för ett silver bullet metric. Lösningen med stort L. För knappt 20 år sedan publicerades det en artikel som påstod sig veta vad den var. Den var i själva verket formulerad som en fråga, och svaret på den där frågan skulle lösa allt. Gjorde det det?