Blandsaft

Har du också märkt att alla märken plötsligt ser likadana ut? Då kan din instagramfeed vara infekterad av Blands.

Allt från rakhyvlar till lakan till försäkringar säljs nu på samma sätt. Ett snällt typsnitt på en pastellfärgad hemsida låter oss veta att det är dags för förändring. Allt för länge har de stora företagen gjort sig rika genom att leverera för dåliga tjänster. De har blivit lata, och kan inte längre leverera det du behöver. Men nu finns en lösning – köp bara den här stilrena rakhyveln/lakanet/försäkringen.

Blands (en förvrängning av brand, med betydelsen “urvattnad”) är ett samlingsnamn på de nya, snygga, riskkapitialbackade bolagen som tar allt större plats i flödet, och lovar en lösning på alla de problem du tydligen har i livet. Det är Estrid, som erbjuder “Ett nytt sätt att raka”, Hedvig som ger dig “försäkringen du längtar efter att använda” och Moank, som lovar att erbjuda “humana lån” (6,79% ränta).

– Den enkla definitionen är “You know it when you see it”. Men Blands är alla “unika”, “snälla” och “revolutionerande” företag som säljer direkt till konsument. De säljer en produkt, och de säljer den på ett sätt som de tycker är unikt och cleant och banbrytande. Men som egentligen följer en formel kring affärsmodell, uttryck och ton, säger Ben Schott, varumärkeskrönikör på Bloomberg, till podcasten Kapitalet.

Det finns vissa saker som utmärker ett Bland. De har värderingar, inte sällan uttryckt under en “Våra värderingar” eller “Vår mission”-flik på hemsidan. Du som konsument kommer först, sedan samhället, och sedan miljön. Och att du som konsument kommer först, innebär att du ska få uttrycka dig – precis som du är. “Det handlar om frihet och att du ska kunna vara ok med ditt liv”, som försäkringsbolaget Hedvig uttrycker det.

De profilerar sig själva som att de går mot strömmen, och att de är anti-etablissemang, samtidigt som de tydligt är en del av etablissemanget. De är inte antikapitalister, de är bara “snälla” kapitalister. Ta miljöaspekten. Det bästa för miljön vore självklart om de inte gjorde sina produkter överhuvudtaget. Behöver vi verkligen en brödrost med wifi? Självklart inte, säger Ben Schott. 

Men enligt Ben Schott finns det faktiskt en lösning på Bland-problematiken. Det är bara svårt.

– Det tråkiga svaret är att man måste tänka annorlunda, som Apple en gång uttryckte det. Börja med ett blankt papper istället för att titta på andra. Men kanske är det inte det som din produkt behöver? Kanske behöver den vara Bland.