Hur du ökar värdet på företaget?

Vinst i all ära, men det är faktiskt inte allt. För att öka värdet på ett företag finns det mycket annat att göra. Hålla rent, exempelvis.

Den här artikeln är en del av Kapitalets samarbete med Aspia.

2000-talets lågränteekonomi och digitala affärsmodeller har om något visat att inte ens lönsamhet är nödvändigt för att ett bolag ska värderas till hisnande belopp. Wework, någon? Men nere på jorden finns det trots allt etablerade sätt att värdera företag, och då är lönsamheten en viktig parameter. Ofta sätts den i förhållande till det egna kapitalet i bolaget, och kallas plötsligt för räntabilitet. 

Men en god räntabilitet är hur som helst inte allt. Risk, eller snarare låg risk, är något annat som tenderar att ge ditt företag en högre värdering, än om resultatet svänger hit och dit.  Och bortom detta – att verksamheten trots allt ska generera ett överskott – så finns det en hel del hygienfaktorer som tillsammans bidrar till att skapa värden. 

“Grunden är ju ordning och reda. En värdedrivare är att man redan från start sätter strukturer”, säger Stefan Gawelin, på Aspia. 

Det handlar bland annat om att bokföringen ska vara på plats, att faktureringen sköts i tid och att kunderna betalar. Men också om att moms, arbetsgivareavgifter och andra skatter betalas i tid, och, förstås, att man deklarerar.

Hur man ökar värdet på sitt företag inför en försäljning kan man läsa mer om på bloggen aspia.se/kunskap