Bilförsäljaren

Niklas Hallström lärde sig hur nätet gjorde underverk för köpare och säljare av frimärken. Sen frågade han sig: kan man göra samma sak, men för bilar?

Alla människor ägnar inte karriären åt sin barndoms stora intressen. Niklas Hallström, å andra sidan, gör det. ”Jag är uppvuxen i en bilfamilj, med en pappa som jobbade på ett svenskt bilföretag. Jag var sjukligt intresserad av bilar när jag var liten”, säger han.

Intresset yttrade sig på flera sätt. Niklas fann ett stort nöje i att tvätta de bilar som hans pappa regelbundet kom hem med. Han hade också en entreprenöriell ådra, och tvättade bilar åt andra. Och så var det det vanliga: biltidningar och bilmodeller. Sen blev han vuxen, köpte sin första bil (en Lancia), pluggade på universitetet, och äntrade arbetslivet. Först en tid på ett leasingföretag, och sen på den nya auktionssajten Mr Bid. Internet var glödhett. ”Det var fantastiskt kul. Det gick väldigt fort och var oerhört lärorikt. Det var i en period också, mellan mars 1999 och mars 2000 som det bekant gick upp, upp, upp, och sen rakt utför”.

Pssst…gillar du Kapitalet?

Vill du höra våra hemligheter? Vilka det är som gör podden? Hur hittar vi på alla ämnen? Ge oss din adress så får du snart lära känna oss lite bättre. Vi kommer höra av oss sporadiskt.

Vi gör inget dumt med din data. Läs mer här.

En av utmaningarna i att driva auktionsverksamhet på nätet är att få dit användarna. Niklas och hans kollegor mobiliserade då Sveriges frimärkssamlare. Dels eftersom de antogs vara entusiastiska köpare och säljare, men också eftersom att frimärken lät sig skickas enkelt och billigt med posten. Sen kom krisen och Mr Bid blev uppköpt. Men Niklas och hans kollega Daniel Harder stod kvar med en idé. När leasade bilar återlämnas till leasingbolagen, säljs de vidare till Sveriges bilhandlare. Det rörde sig om många tusentals bilar per år, och en process som inte hade förändrats på år och dagar. ”Att sälja leasingbilar var helt analogt. Det fanns så mycket lågt hängande frukt. Man kunde börja beskriva bilarna, och visa bilder, för bilarna då såldes utifrån ingen information alls, mer än ett registreringsnummer och en bilmodell”.

Niklas och Daniel visste det mesta om att köpa och sälja på nätet, men kunde inte bygga hemsidor. För att kunna demonstrera produkten för potentiella kunder, ritade de bilder. ”I vissa fall var det till och med så att vi lade på sådana här overhead bilder. Vi skapade olika skärmdumpar på hur vi ville att systemet skulle se ut, men knappar och funktionalitet. Och det visste vi ju ganska bra vad som behövdes. Och så såg vi till att ha snygga biler på bilar”.

Sen tog de bilderna och gick till leasingbolagen – alltså bolag som äger tusentals bilar som har leasats till företag och privatpersoner. Och efter en tid lyckades de få till en affär med marknadens största företag: Swedbanks leasingbolag. ”Det var ju eufori, för vi kände att nu hade vi en start på en relation med det största leasinbbolaget, och som faktiskt hade en tradingavelning som sålde bilar på ett mer analogt sätt”.

Här, å andra sidan, slutade första akten i Niklas och Daniels företagsbygge. Efter ett säljmöte med en potentiell kund, blev Niklas erbjuden ett jobb. Han accepterade, föreställde sig en kortare sejour, men stannade i fjorton år. Men när Swedbank 2015 skulle upphandla all hantering runt försäljningen av leasingbilar, bestämde sig Niklas och Daniel för att gjuta liv i sin idé på nytt, och lämnade ett anbud. De vann, och Trading Solutions startades upp på nytt, den här gången med medgrundaren Leif Iversen. Redan första året sålde de 8 000 bilar åt Swedbank. ”Vi hade kunnat sälja 10 000 bilar till, för det var bara en övervakning av auktionerna”.

Ganska snart började kunderna efterfråga hjälp även med hanteringen av bilarna. För två personer som drivit en it-verksamhet var det en helt annan sak att faktiskt hämta, inspektera och leverera bilar. Men de grubblade inte så mycket, utan hyrde en parkeringsplats i Kungsängen med plats för 300 bilar, anställde en testare, och körde igång. ”Vi insåg att testa bilar med papper och penna, och markera skador och mätarställning… efter två dagar insåg vi att det här aldrig kommer fungera”.

I stället byggde de en egen inspektionsapp, men alldeles oavsett hur mycket de effektiviserade sin hantering av bilarna, så stod det snart klart att kapaciteten var otillräcklig. ”Bara för att ge en siffra: 2015 inspekterade vi 150 bilar. 2016 inspekterade vi 1700 bilar. 2017 inspekterade vi 7 000 bilar”.

Till slut var måttet rågat, och 2018 slog Niklas, Daniel och Leif till och köpte ett militärt flygfält en timma söder om Stockholm. ”Det blev en aha-upplevelse och har varit en nyckelfaktor till vår framgång – att vi inte behöver tacka nej till någon kund av utrymmesskäl”.

Så hur gick det sedan? I fjol sålde Trading Solutions runt 14 000 bilar.