De lever på länkar

Andreas Hogmalm och Joakim Ryttersson på Hojjo lever på att bygga hemsidor som hamnar högt i Googles sökresultat, och skicka besökarna vidare till sina samarbetspartners.

Vilka är ni och vad gör Hojjo? 

Vi heter Andreas Hogmalm och Joakim Ryttersson, och Hojjo Sverige AB är ett företag som via egna hemsidor genererar leads till en mängd olika företag inom olika branscher. 

Vad har ni för bakgrund? 

Jag har tidigare varit delägare i en bilverkstad samt arbetat som anställd på en bilverkstad som bilplåtslagare. Joakim arbetade som fastighetsmäklare i sju år, och kan därför bidra med kunskap till bostads-sektionerna på våra hemsidor. Vi är båda självlärda inom SEO.

Vad går affiliatemarknadsföring ut på? 

Affiliatemarknadsföring innebär att man generar nya kunder till andra företag mot en ersättning. I vårt fall handlar det om att vi äger över 20 olika hemsidor inom olika nischer. Hemsidorna erbjuder information och verktyg som hjälper besökaren att få svar på sina frågor och funderingar. Vi erbjuder till exempel en välbesökt ränta på ränta kalkylator som hjälper besökaren att beräkna utvecklingen på investerade pengar. Genom att på så sätt svara på besökarnas frågor så rankar vi högt i Google, och den trafik vi får försöker vi sedan leda vidare till någon av våra samarbetspartners

Vilken typ av företag jobbar ni med?

Vi samarbetar med en mängd olika företag, men majoriteten är företag som jämför andra företag på nätet. Några exempel är Lendo och Consector som jämför lån, och Dorunner som jämför offerter. Dessa företag är per definition också affiliates så man kan säga att vi ofta är en affiliate åt affiliates.

Hojjo driver bland annat sidorna Aktiekunskap.nu, där ambitionen är att besökaren ska lära sig mer om aktier och investeringar, men även Facket.nu, där folk ska hitta information om fackförbund och fackförbundsmedlemskap.

Ni har idag runt 20 vertikaler med olika inriktningar. Hur avgör ni vilka vertikaler ni ska satsa på?

Det blir naturligt att vi satsar hårdare på de nischer där ersättningarna från samarbetspartners är höga eller där det är väldigt hög sannolikhet att en besökare konverteras till en lead eller sale, alltså blir en ny kund till vår samarbetspartner. Vi mäter helt enkelt hur mycket pengar vi tjänar på en hemsida eller en nisch, och ju större potential vi ser, desto mer satsar vi. Vi försöker även undvika nischer där konkurrensen är extra tuff, så som kasino, spel och SMS-lån. Dessa nischer undviker vi dessutom på grund av det de kan klassas som “bad neighborhood” av Google, och kan påverka vår Google-ranking negativt. 

Hur får ni trafik till sidorna? 

Trafiken kommer till 99% från Google och det är via organisk trafik. Vi köper i dagsläget inga annonser hos Google utan satsar på att ranka organiskt.

Hur har Googles algoritmer förändrats under de år som ni har jobbat med det här? 

Googles algoritmer blir smartare och smartare. Det går inte längre att lura algoritmerna för att ranka högre. Förr kunde man “spamma” det sökord man ville ranka på, det vill säga ha en hög sökordsdensitet vilket Google uppfattade som positivt och skickade upp hemsidan i sökresultaten. Detsamma gällde för länkar. Ju fler desto bättre. Idag handlar det istället om kvalitet före kvantitet. Man skall erbjuda den bästa informationen som svarar på besökarens frågor och funderingar, och man vill ha kvalitetslänkar från andra välrenommerade hemsidor.

Vad är nyckeln till att ranka högt i Google idag? 

“Content is king” är ett gammal uttryck som blir mer och mer relevant. Den som har det bästa innehållet på sin hemsida kommer att ranka högst. Utöver att ha det bästa innehållet så behöver man ha en bra länkprofil. Man vill ha länkar till sin hemsida från andra kvalitetshemsidor. Exempel: en länk från Handelsbanken.se är guld värd och kommer att boosta din hemsida kraftigt i Googles sökresultat. En länk från en liten nystartad blogg ger i princip ingenting. En länk från en hemsida med porr kan till och med vara skadlig och dra ner din hemsida i Googles ranking.