Vill du synas här?

Vem äger alla reklamskyltar som står utställda invid Sveriges motorvägar? Vi slog en signal, och hittade en misslyckad hockeyspelare i Sundbyberg med en inte helt konventionell affärsidé.

Per Ström är uppväxt utanför Västerås, gick hockeygymnasiet och drömde om ett liv som proffs. Drömmen grusades innan skolan var över, men vid det laget hade han fastnat för något annat: poker. “Det var så kul. Man slog på datorn, satte sig och spela poker. Så satt man där i 12-14 timmar”, säger han i en intervju med Kapitalet.

Han skulle livnära sig som pokerspelare i elva år, men insåg gradvis att det livet inte var kompatibelt med andra framtidsdrömmar. Under en resa till Las Vegas fick han höra om en man i Nyköping vars affärsidé var att ställa ut släpvagnar på stan, och sedan sälja reklamutrymmet. “Jag sa på stående fot: det där ska jag göra”, säger Per Ström.

När Per började köpa släpvagnar för att starta upp verksamheten hemma i Västerås var tajmingen möjligtvis bättre än han själv hade föreställt sig. Teknikutvecklingen sedan 1990-talet vänt upp och ned på mycket, och däribland annonsmarknaden.  “Folk är väldigt uppe i sina mobiltelefoner, och det är en utmaning”, säger Anneli Elfqvist på mediabyrån Scream.

Hon har hjälpt stora annonsörer att hitta rätt reklamplatser i hela sin karriär, och i likhet med kollegorna i branschen har hon fått uppleva hur det jobbet har blivit mer och mer komplext. När hon började i branschen var det enkelt att nå många människor samtidigt. “Då var det TV eller utomhus. Skulle du göra en kampanj så “målade du hela stan”, som reklambyråerna ofta sa. Då fattade man att det var en fet kampanj som skulle gå, det var mycket pengar. Det var ”impact” på riktigt”, säger hon.

Sedan dess har marknaden för utomhusreklam förändrats. Annonsörerna kan välja mellan fler aktörer, och köpa reklamplatser mer selektivt och i mindre serier. I TV-rutorna har svenskarna valt bort linjära reklamkanaler till förmån för Netflix och HBO, samtidigt som tryckta tidningar har gått sitt eget öde till mötes. Anneli Elfqvist tycker själv att utomhusreklamen, även om den inte saknar utmaningar, är det ”sista räckviddsmediet”. “Det är annonsörernas sista möjlighet att nå ut i det offentliga rummet, där man vet att alla har sett det”, säger hon.

Men medan även traditionell utomhusreklam konkurrerar med mobiltelefonen om folks dyrbara uppmärksamhet, så finns det en miljö där folk svårligen kan stirra på sina telefoner, och det är när de kör bil.

Ett par år efter starten i Västerås hade Per och hans kompanjoner kommit på en större idé: varför nöja sig med Nyköping? Varför inte ställa upp släpkärror över hela landet? Sedan dess har Per Ström ränt upp och ned längs med Sveriges motorvägar, uppvaktat markägare, klippt sly och jagat annonsörer. I dag, knappt tio år efter starten, börjar verksamheten bli en kraft att räkna med. “Många av vägavsnitten passeras av cirka en miljon bilister i månaden, så att… ja, någonstans närmare 100 miljoner bilister per månad skulle jag tänka mig passerar våra skyltar”, säger Per Ström.