En pyramid av smink

Är du intresserad av att bli ekonomiskt oberoende? Klart du är. Men som så ofta när något låter för bra för att vara sant, så är det också det. Företaget Holiday Magic som ville få svenskarna att tro att de kunde bli stormrika på att sälja smink var inget undantag.

1971 studerade John Åbom juridik vid Stockholms universitet. Han hade en vän som pluggade ekonomi och som sa till honom en dag att han hade fått nys om extrajobb åt dem. Jobbintervjun skulle äga rum på Hotell Foresta på Lidingö. Väl på plats möttes de upp av en man och en kvinna.

“Han presenterade då sig själv och att han företrädde Holiday Magic och berättade om att det var ett företag som sålde produkter, han gick inte närmare in på dem, det var något som skulle säljas i hemmet. Mannen berättade om hierarkin inom Holiday Magic, det fanns olika nivåer, olika befattningar, den jag kommer ihåg idag är den befattning som hette general, det var högst upp vill jag minnas,” berättar John Åbom.

Formellt var Holiday Magic ett företag som sålde smink och skönhetsprodukter genom homeparties. Men det var inte det som var affären.

“Affären var att köpa och sälja grader i organisationen, för det var det man tjänade pengar på,” säger Eva Ersson Åbom som jobbar på Centrum för näringslivshistoria och är gift med John Åbom.  

Holiday Magic var helt enkelt ett pyramidspel, och under ett par intensiva år i Sverige ett framgångsrikt sådant. Det fanns fyra grader i organisationen och det kostade olika mycket att köpa sig in på olika nivåer. De som var högst upp i hierarkin var de som tjänade pengar. De som var lägst ner i organisationen hade desto svårare att tjäna de stora summor pengar som de hade blivit lovade. 1971 tillträder Sveriges första konsumentombudsman och det tar inte lång tid förrän anmälningarna om Holiday Magic strömmar in.

“Det är ju egentligen inte pyramidspelen som man ger sig på, utan det är hemförsäljningssituationen, att man inte har gjort tillräckligt tydligt att det här handlar om att när du kommer på ett sånt här homeparty så förväntas du köpa någonting,” säger Eva Ersson Åbom.

Konsumentombudsmannen vinner i Marknadsdomstolen och Holiday Magic döms till rekordhöga 2 miljoner kronor i vite, om de inte sköter sig.

Och hur gick det för John Åbom? Efter en liten stund började John och hans vän att ställa frågor till Holiday Magics två representanter om anställningsformer och skatteinbetalningar.

“Det avfärdade han med att säga att ja, skatten hur kul tycker du det är att betala in all den här skatten. Och sen upphörde den diskussionen och då började vi förstå att det var lite lurt. Han pratade vidare, och hon fällde några kommentarer om vad hon tyckte att vi skulle kliva in i för befattning. Vi tyckte hon var lite larvig och sen avslutades samtalet och vi återkom aldrig till Holiday Magic.”