Bartendern som fick Bamse på halsen

Kim Strömberg ville ta sin populära honungsshot och göra den till likör. Det fanns bara ett problem: han hade döpt den till “Dunderhonung”.

På det stora hela hade det varit en succé.  Kim Strömberg och hans kusin hade fått ansvar för en liten bar inne på en nattklubb i Halmstad. De gillade att spexa, snurra på flaskor, sätta eld på saker och skämta med gäster, men ville göra något mer av det.

“Vi tänkte, vilken typ av bar skulle det här urspårade passa bäst på?”, säger Kim Strömberg. Svaret var “En shotbar”, och snart var Shotluckan född. Under parollen “Livet är för kort för att sippa på drinkar”, växte verksamheten snabbt. Snart hade man barer i fem städer. Framgångsreceptet var på många sätt enkelheten, tror Kim. Det var en idé som vem som helst skulle kunna ha kommit på, men ingen hade genomfört. Men, tänkte han, det som vem som helst skulle kunna komma på, kunde också vem som helst sno.

“Vi började tänka, vad har vi egentligen? Hur skulle vi kunna skydda detta? Det går inte att skydda att man drar en rolig historia innan man serverar en shot. Det går ju inte att skydda en eldshow”, säger han. Det de upptäckte att de faktiskt kunde skydda var namnen på shotsen. Och namnen var viktiga. En shot kan vara hur god som helst, men har den inte ett säljande namn så kommer ingen någonsin att testa den. Så var det med alla shots, och så var det men den honungsshot som de tog fram.

“Vi testade lite olika namn. ‘Queen Bee’ hette den ett tag, även ‘Honey where are you?’ tror jag var ett namn”, säger han. Men det var inte i något av dessa namn som Shotluckan landade. Istället tog man namnet “Dunderhonung”, såklart med en blinkning till en viss sagobjörn, men också en referens till “dunder” som ett gammalt ord för sprit. Den sålde bra, och när det blev dags att göra likörer av recepten ansökte Kim om varumärkesskydd i kategorin alkoholhaltiga drycker för namnet “Dunderhonung”. Det dröjde nästan ett år innan representanter för Bamse hörde av sig.

Varumärkesskydd finns till av två anledningar: skydda producenten som lagt ner pengar på att göra ett namn välkänt, och skydda konsumenten, så att man kan hålla isär vilken ketchup som egentligen är god. Bamse Förlaget, som äger rättigheterna till världens starkaste björn, hade inte registrerat varumärket “Dunderhonung”, och framförallt inte registrerat den som alkoholhaltig dryck. Försvårande omständigheter, men inte helt omöjliga. Det krävs egentligen ingen varumärkesregistrering för att få göra en invändning mot ett varumärke, även om det underlättar. Men det Bamse Förlaget behövde göra var att bevisa att varumärket dunderhonung var “välkänt”. Kunde man göra det, fanns alla möjligheter att hindra Kim Strömberg från att göra likör under samma namn.

Att bevisa att något är välkänt är ingen enkel sak. Det finns företag som arbetar med att göra opinionsundersökningar som ska bevisa att något är välkänt, en annan vanlig strategi är att hitta artiklar där begrepp är omskrivna, men Bamse Förlaget väljer inga av dessa alternativ. Istället påpekar de i sin invändning att dunderhonung är “känt inom en betydande del av omsättningskretsen”, samt att “alla vet att DUNDERHONUNG är den dryck som FARMOR har lagat till BAMSE i över 50 år för att han ska bli världens starkaste björn”.

Kim Strömberg å sin sida menade att Dunderhonung var en sammanslagning av två äldre ord, att “dunder” hade betytt sprit längre än vad Bamse hade funnits och att ingen rimligtvis kan varumärkesskydda ordet “honung”. Dessutom hade Bamse Förlaget ingen konkurrerande produkt – de sålde ingen dunderhonung.

Patent- och registreringsverket höll med Kim. De gick helt på Shotluckans linje och avslog Bamse Förlagets invändan. Historien är dock inte slut. Dels har Bamse överklagat till högre instans – Kim Strömberg tror att Shotluckan kommer vinna igen. Men förlaget har också registrerat varumärket “Dunderhonung” på EU-nivå, bland annat i kategorin “alkoholhaltiga drycker”. Registreringen ställer Bamse Förlaget inför ett oanat problem. För att få behålla sitt registrerade varumärke måste ett företag producera något – ett varumärke är inte till för att bara sittas på. Så även om Kim Strömberg förlorar i nästa instans, kan en alkoholhaltig dunderhonung snart finnas på marknaden.

Vi har sökt Bamse Förlaget för en kommentar.