Svåra affärer

Tjugo år efter e-handelns entré är den lågt hängande frukten plockad. Nu ska de riktigt krångliga affärerna ut på nätet. Som Michael Töråsen och hans udda idé: att digitalisera avloppsindustrin.

Michael Töråsen var under 1990-talet en tidstypisk internetentreprenör: kontor i garderoben, tjutande telefonmodém och ett hemodlat intresse för att knacka hemsidor i html. Två decennier senare har han hittat ett nytt projek.

“En kompis till mig som hade ett litet bolag i Enköping, som av alla tänkbara produkter sålde avloppsprodukter. Han kom till mig och sa ‘kan du inte hjälpa mig, jag behöver en hemsida'”, säger Michael Töråsen.

Så Michael gick hem och gjorde hemläxan. Han läste på om avloppsbranschen, och insåg att det kan finnas upp till 2,5 miljoner enskilda avlopp i Sverige – alltså privata avlopp som inte sitter ihop med några kommunala system. Om Sveriges hus- och stugägare sedan byter avlopp vart 30 år, innebär det att vi svenskar köper över 80 000 avlopp per år. Dessutom var det en bransch som inte hade förändrats nämnvärt av digitaliseringen. Det, å andra sidan, såg Michael Töråsen en möjlighet att ändra på. Så han återkom till sin vän, men nu med en helt annan idé.

“Jag gick tillbaka till honom och sa ‘jag köper in mig till hälften och sen har jag en helt annan affärsidé där vi kan bygga ett bolag som omsätter 100 miljoner i stället för 10”.

Resultatet blev sajten svensktavlopp.se, och en tillsynes ambitiös ambition. För ett nytt avloppssystem är inget som kunden bara hämtar hos det lokala postombudet och installerar själv. Man behöver göra markprover, ansöka om bygglov, och sedan ska allting installeras av folk som vet vad de håller på med. Michael och hans kompis ville inte bara sälja avloppstunnor på nätet. De ville digitalisera hela processen, från start till mål.

“Vi förpackar det här. Du kan köpa hem en person som kommer hem till dig och gör markprover. Vill du därefter gå hem och diskutera produktval så kan du ringa, chatta eller få ett hembesök. Vet du inte hur du ska fylla i ansökan till kommunen, så erbjuder vi stöd i den processen. Sen kommer man in i leveransprocessen, och då ska vi skicka ett avloppssystem till adressen och koordinera med en installationsresurs”, säger Michael.

Michael och avloppssajten är ett uttryck för att internet nu har nått mogen ålder, och att e-handeln börjar växa upp. För om den naturliga startpunkten för affärer på nätet var hemleverans av böcker och andra mer generiska produkter, så är konsumenterna nu lite mer avancerade.

“Det beror på vilken mognad som braschen har. För några år sedan så kanske jag jobbade mest med konsumentvarumärken. Numer jobbar jag mycket med bildelar, luftvärmepumpar och industridelar, och allt möjligt där man börjar inse att det finns en affär att göra. Och det har att göra med att konsumenten är redo att vilja betala lite mer, för att handla på nätet. Att tilliten har vuxit”, säger Sara Öhman, konsult inom e-handel och onlinemarknadsföring.