Så bestäms miljontavlornas äkthet

En tavlas värde kan mångmiljondubblas om den bedöms som äkta. Allt hänger på experterna som ska tolka femhundra år gamla penseldrag.

Då och då dyker det upp en tavla som sätter griller i huvudet på hela konstvärlden. Någon påstår att de hittat en av de gamla mästarnas försvunna verk, nu måste experterna bestämma om den är äkta, en uppgift som är nära nog omöjlig.

— Det finns ju inte DNA, direkt, säger Görel Cavalli-Björkman, konsthistoriker och författare till boken Falskt eller äkta, som handlar om kända förfalskningar, och hur man avgör en tavlas äkthet. Hon har själv blivit inkallad för att bedöma misstänkta förfalskningar, bland annat en tavla av Peter Paul Rubens.

— Den liknande ingenting av det som jag hade sett tidigare, så jag blev osäker, säger Görel Cavalli-Björkman.

Andra experter har senare slagit fast att det rörde sig om en tavla av Rubens, men under perioder har man betraktat tavlan som gjord av en av Rubens elever, något som drastiskt sänkt värdet på tavlan. Det man tittar på är allt ifrån stil och motiv, till vilka färger som används och de faktiska penseldragen – stämmer de överens med hur man vet att konstnären brukar måla? Samtidigt som det alltid finns en osäkerhet kring en tavlas äkthet så har konsthistoriker gjort stora framsteg i att sortera ut de äkta från de falska tavlorna.

— Om man tittar på hur många Rembrandtmålningar det fanns förr. Det fanns 800 vid en tidpunkt, femtio år senare var det 600, nuförtiden tror man att det handlar om 300, säger Görel Cavalli-Björkman.