Den sista marknaden

När marknader blir mer och mer abstrakta, finns det en plats där allting fungerar som det alltid har gjort. Göteborgs fiskeauktion har blivit en av Sveriges sista klassiska börser.

— Tolv kilo kräftor! 380 kronor kilot. 390, 395, 405, 415, 420, såld!

Klockan är inte ens sju på morgonen, och det såldes nyss havskräftor för 5000 kronor. I den kalla skaldjurshallen på Göteborgs fiskeauktion händer detta varje morgon, men i samhället har det blivit allt mer unikt. Allt från kaffe till vete handlas på internationella råvarubörser, där man snarare slår vad om framtida priser, än att köpa och sälja själva varan. Men på fiskeautionen fungerar marknaden som en marknad alltid har fungerat. Potentiella köpare, från små fiskhandlare till stora grossister, står och tittar på en vara, och säger eller skriker rakt ut vad de är villiga att betala.

— Det är fortfarande ett otroligt bra sätt att se den produkt som du handlar. Så här nära fisken kommer man ingen annanstans, säger Ilona Miglavs, utbildningsansvarig på Hanssons fisk, som har guidat över 30 000 personer på auktionen.

Samtidigt gör auktionens analoga upplägg att många av de större aktörerna inte tycker att det är värt att längre dyka upp. Mer och mer handel sker på auktioner på internet, där stora mängder fisk från hela världen auktioneras ut. 

— Vi som är stora behöver egentligen inte auktionen. Vi handlar spontant 95 procent från andra ställen, men jag tror att auktionen kommer att fortsätta finnas.