Salladskungen

När Björn Johansson av en slump träffade McDonalds-entreprenören Paul Lederhausen tog hans liv en oväntad vändning.

 

KLICKA HÄR FÖR ATT LYSSNA I MOBILEN (LÄNK TILL APPLE PODCAST)

Det var mer än tjugo år sedan, när svenskarna fortfarande köpte salladshuvuden, och Björn Johansson drev en liten livsmedelstillverkning i en källare. En vän drev en McDonalds-restaurang, och Björn hade fått uppdraget att leverera restaurangens tårtor. När sedan möjligheten dök upp att leverera sallad till samma restaurang, tog han chansen.

“Så jag lånade en skärmaskin och började skära sallad i stora hinkar med vatten som vi levererade till McDonaldsrestaurangerna i Göteborg. Det var väl en eller två på den tiden”, säger Björn Johansson

Och det var mitt under en sådan leverans till en av snabbmatsrestaurangerna som Björn sprang in i Paul Lederhausen, mannen som introducerat McDonalds i Sverige.

“Jag pep in med mina hinkar och han ryckte till och frågade ’får vem som helst springa här?’. Och då sa min vän ’jo, han hjälper mig med grönsakerna’. Då tittade Paul Lederhausen på mig och frågade ’kan du finnas på mitt kontor i Stockholm i morgon?’”.

Björn lydde, och snart därefter var den drygt tjugo år gamle göteborgaren ensam salladsleverantör till samtliga McDonaldsrestauranger i Sverige. Det skulle dröja innan den färdigskurna, påsförpackade salladen nådde matbutikerna, men en sten var i rullning. För Björn Johansson blev det början på Salico, ett företag som idag ingår i ett konglomerat som säljer frukt och grönt för runt 4 miljarder kronor per år.

KLICKA HÄR FÖR ATT LYSSNA I MOBILEN (LÄNK TILL APPLE PODCAST)