Förlusten i luften

Framväxten av sökmotorer för flygresor har fått konsekvensen att många flygbiljetter medvetet säljs med förlust i hopp om att kunna göra vinst på något helt annat. Men vad?

Klicka här för att lyssna i mobilen (länk till Apple Podcast)

Svenskarna gillar att flyga. Så mycket att antalet internationella tur- och returresor har mer än fördubblats under två decennier. Man kan tycka att just det är goda nyheter för reseindustrin. Tyvärr kom internet ivägen. Först flyttade försäljningen av flygstolar till nätet. Därefter kom sökmotorerna, vilket har gjort det möjligt att jämföra priset på flygbiljetter.

– De kastade om dynamiken i branschen och tog förstapositionen mot kunden, säger Erik Wikander, i dag marknadschef på Lendify, men tidigare nordenchef för resebyrån Edreams.

Utvecklingen har varit bra för kunderna, som nu vant sig vid att kunna korsa atlanten för några tusenlappar. Dessutom försvann en hel del mystik som av tradition har omgärdat branschen.

– Fördelen är att allt samlas på en plats, och eftersom konsumenter är priskänsliga så skickar flygbolagen in de lägsta priserna de kan, och på så sätt pressar vi priset för konsumenten, säger Kristoffer Rengfors, marknadschef på Flygresor.se.

Jobbigare blev det för industrin. För att sälja många resor måste flygbolagen hamna högt upp i metasökmotorernas resultatlistor, vilket i sin tur kräver ett lågt pris. Och det kostar pengar.

– Ganska ofta säljer man flygresor till lägre pris än man köper dem för, och det gör att tilläggsprodukter blir väldigt viktigt, säger Katarina Daniels på Ticket.

Så hur kan branschen överleva?

Ämnesområden: