Konkurrens på spåret

Kan man ha en marknad när det bara finns ett spår? Och hur startar man ett nytt tågföretag? Inför den utmaningen ställdes konsulten Johan Söör när han fick uppdraget att utmana SJ:s monopol.

År 2008 beslutade den svenska regeringen att avreglera SJ:s monopol på persontrafik på svensk järnväg. Lagändringen öppnade för nya konkurrenter, men hur startar man egentligen ett nytt tågföretag? “Jag kunde väldigt lite om tåg vilket på ett sätt var en nackdel men också en väldig fördel, för det gjorde att jag kunde utmana och tänka utanför boxen”, säger Johan Söör.

Av många saker som han inte hade gjort tidigare innebar det nya jobbet att han behövde köpa sex stycken tåg. “Vi var på ett stort fält i Tyskland där Deutsche Bahn hade samlat alla tåg de kört men som de inte ville använda längre. Det var pendeltåg som byggts i Östtyskland på 1980-talet, och vi insåg snabbt att de inte skulle möta vår ambitionsnivå”, säger Söör.

Med lanseringen av MTR Express, efter arton månaders arbete, skulle det visa sig om det verkligen går att ha fri konkurrens när det bara finns ett spår. Vi reder ut den frågan tillsammans med Trafikverkets planeringschef Jonas Westlund.

Ämnesområden: