Stenrik på strumpor

En del idéer är så enkla att man inte vet om de är rakt ut dumma, eller helt geniala. Som att sälja strumpor, exempelvis.

På tio år gick Happy Socks från en tillsynes banal idé, född på ett köksgolv av Mikael Söderlindh och Viktor Tell, till ett företag som sålde strumpor för 100 miljoner euro. “Vi tänkte ‘säg att de som har råd att köpa strumpor är 1 miljard människor, tänk om vi kan nå 1 promille av de människorna – det betyder att vi skulle kunna sälja en miljon par strumpor'”, säger Mikael Söderlindh.

Klicka här för att lyssna i Apple Podcast

Och den matematiska övningen fortsatte: “Vi tänkte ‘hur många par strumpor köper en person per år’, och då hittade vi någon siffra på nätet att en person i genomsnitt i vår värld köper 12 par strumpor”, säger han och fortsätter. “Då är det 12 miljarder par strumpor i vår prislapp, och en promille av det är 12 miljoner, så vi tänkte ‘tänk om vi kan sälja 12 miljoner par strumpor'”.

Efter det gick Mikael och Viktor ut och började sälja…strumpor.