“Jag blev helt såld”

Kan snitträntan på blancolån sänkas med en procentenhet kommer svenskarna att spara två miljarder per år. Hybris? Kanske, men det är en av idéerna bakom Lendify. Men hur började allt? Nicholas Sundén-Cullberg berättar.

Artikeln sponsras av Lendify

”Jag hade precis gått ut på gatan efter att ha sagt upp mig på mitt förra jobb. Och jag hade väl ett mission att hitta en person som kunde teknik och som jag kunde bygga ett företag med. Jag visste inte inom vad, men det behövde vara inom tech”, säger Nicholas Sundén-Cullberg.

Varför sa du upp dig?
”Jag ville bygga något eget”.

Hans karriär såg ut att arta sig som många lovande handelsstudenters karriärer. Han slet på investmentbanken Morgan Stanley, ett prestigejobb för en nyexaminerad. Och han trivdes. ”Det är ett extremt hårt jobb”, säger han. ”Men jäkligt roligt. Man lär sig så fruktansvärt mycket saker. Men efter tre, fyra år blev det lite för inrutat”.

Testa Lendify och få 500:- i startbidrag. Läs mer här. 

Så Nicholas, inspirerad av teknikföretag som Klarna och Spotify, ger sig ut på jakt efter en person som kan hjälpa honom med tekniken. Men inom vilket område? Han vet inte. Allt han vet är att han vill göra något.

Han hittar ingen tekniknörd, men han träffar däremot en gammal kompis. ”I samma hus där jag hade mitt förra jobb som jag jobbade fanns ett kluster med små startupbolag, och ett av dem hade en vd som jag kände”, säger han. ”Jag träffade honom på gatan av en slump och berättade vad jag ville göra – att hitta en tekniknörd – och han kopplade ihop med med John Christian”.

John-Christian Eriksson är en entreprenör och investerare, och en av grundarna av Stockholm Affärsänglar. Han hade sett att det fanns peer-to-peer-låneföretag ute i Europa, och hade letat efter något liknande att investera hemma i Sverige. Men han hittade inget. Och hittar man inget att investera i, så får man starta det själv.

Han tar med Nicholas till ett kontor. ”Han berättade om de stora kostnadsbaserna som bankerna sitter på, men som man kan komma runt genom att använda sig av ny teknik, och på så sätt få ned kostnaderna och ge bättre villkor till låntagare och investerare”, säger Nicholas. ”Där och då blev jag helt såld. Två veckor senare började vi jobba tillsammans”.

Varför blev du såld på det?
”Jag är helt säker på att man kan bygga ett bolag med lägre kostnader än vad bankerna har, och på så sätt erbjuda bättre villkor till de som investerar pengar, och till de som lånar pengar”.

Det är det här som är Lendifys idé. Det går att vara billigare än bankerna. Det låter som hybris. Två unga killar som tror att det här med lån går att göra bättre än Sveriges största banker. ”Därför att de har gamla it-system. De har i många fall ett antal tredjepartsleverantörer av it-system, och jag vet att om vi bygger it-system från scratch utan tredjepartsleverantörer så kommer vi att kunna vara snabbare i förändringarna och hålla kostnaderna nere”, säger han. ”Behöver vi göra förändringar så kan vi göra det extremt snabbt”.

Så snabbast blir billigast, och billigast vinner i slutändan. Sedan var det såklart inte så enkelt som man kan tro. Det nystartade Lendify tog in 20 miljoner i Kapital från kända affärsänglar. Men efter det slet man i två år för att få tillstånd från Finansinspektionen. Och när det var klart fanns det ett problem till: varför skulle man låna ut genom Lendify? ”Jag tror att folk helt enkelt är försiktiga med sina pengar, och man låter inte någon förvaltare ta hand om ens pengar om man inte litar på den parten. Och det är svårt att lita på ett bolag utan track record”, säger han. ”Men med tiden, ju mer folk lär sig om Lendify, desto mer förstår man att det är en robust struktur och ett robust företag”.

Hur snabbt växte ni i början?
”Inte snabbt alls. Första tre åren så gjorde vi utlåning på runt 50 miljoner kronor. Och under 2017 gjorde vi nyutlåning på nästan 600 miljoner kronor”.

Det börjar sätta sig alltså. Lendify har också lanserat en andrahandsmarknad där man kan sälja och köpa portföljer. Det här var inget som fanns med i planen från början. ”En av de största tröskligarna det senaste året har varit bristen på likviditet. Snittlånet är på sju år, och det är 100 procents matching mellan kapitalet och lånet”, säger han. Innebörden är att investerarna fick finna sig i att vara upplåsta med pengarna i sju år, vilket avskräckte. ”När vi förstod det här så började vi bygga en andrahandsmarknad. Vi lanserade i november, och de första tjugofyra timmarna handlades 55 portföljer”.

Efter tre månader hade det köpts och sålts upp emot 1 500 portföljer med lån, vilket visar på att det fanns ett behov hos användarna. Och enligt Nicholas har det lett till att inflödet har ökat med 100 procent på veckobasis.

Men vilken funktion kommer ni att fylla på sikt?
”Vi kommer driva ned kostnaden för låntagare och det har redan börjat. Vi har sett en prispress på hela marknaden under slutet av 2017, och vi tror att det är vi som är drivande”, säger Nicholas. ”Tittar man på hela lånestocken av blancolån i Sverige så ligger den på drygt 200 miljarder. Om vi kan sänka snitträntan med bara en procent, då har vi sparat de svenska låntagarna 2 miljarder i räntor som annars hade gått till bankerna”.

Om Lendify kan fortsätta på den inslagna vägen så finns det en stor chans att företaget gör samma sak på andra marknader än blancolån. ”Det finns just nu inga begränsningar på var vi går någonstans. Frågan är bara var vi gör härnäst, och det som ligger närmast till hands är bolån. Det är den största marknaden, och det är där som det finns mest att spara för låntagarna. Men vi har stor respekt för att det är en utmaning som kommer att ta tid”.

Ämnesområden: