Valutan i ditt huvud

Hjärnan är den nya spelplanen när nätbolagen tampas om användarnas uppmärksamhet.

De sociala nätverken har mycket att vinna på att förstå hur den mänskliga hjärnan fungerar, och med den kunskapen exempelvis styra över när och hur vi får notifikationer och meddelanden. Det menar psykologen och författaren Niklas Laninge. Inom psykologin talar man bland annat om ”variable reward”, som i dag är ett vapen i jakten på folks uppmärksamhet. “Beteenden som vi blir belönade av upprepar vi. Men beteenden vars belöning kommer lite slumpmässigt, de blir vi superbenägna att upprepa. Det är det som de riktigt framgångsrika sociala nätverken gör”, säger Niklas Laninge.

Ett annat sätt, menar han är att hålla fast användare genom att belysa hur mycket tid eller kraft de redan har spenderat på tjänsten. När det fungerar brukar man inom psykologin tala om Ikea-effekten.

Båda två är effektiva vapen i ”uppmärksamhetsekonomin”, marknader där hårdvalutan inte heter kronor eller dollar, utan tid. När företagens tjänster inte kostar pengar är det i regel annonsörer som står för notan, och då förvandlas användarna till själva varan. Men överallt i samhället kan mycket vinnas på att dra nytta av lärdomar från exempelvis spelindustrin. Företaget Millionmind använder sig av dylik ”spelifiering” för att hjälpa kunderna med kommunikationen. Det kan handla om att få anställda att läsa tråkiga dokument. “Ett klassiskt exempel är ”code of conduct” som man ofta behöver göra mer intressant. Man måste utgå från vad det finns för motstånd, och sedan hitta olika triggers”, säger Olav Törnblom.

Ämnesområden: