“Det luktar pengar”

Allt började med några bajamajor på Stockholms vattenfestival. Tjugofem år senare är Erik Dahlström och brodern Håkan två av Sveriges främsta toalettentreprenörer.

Affärsidéer behöver inte vara spektakulära för att bära frukt. Det kan handla om en så enkel sak som att ställa ut lådor där folk kan uträtta sina behov. Det var i alla fall startpunkten för Sanifix. När den första upplagan av Stockholms Vattenfestival gick av stapeln 1991, hade medgrundaren Erik Dahlström fått i uppgift att ordna ett par toaletter.

– Redan på den här tiden hade jag en mobiltelefon installerad i bilen, och när jag rullade av en färja i Helsingborg kändes det som jag hade 27 000 missade samtal. Vi hade underdimensionerat allt. Och det var första gången jag kände, ’shit, blev det så här stort?’, säger Erik Dahlström till ekonomipodden Kapitalet.

Vattenfestivalen var en stor succé, och skulle inom kort kräva många toaletter. Erik Dahlström och hans bror Håkan insåg att ingen annan verkade vara specialiserad på just portabla toaletter. De sade upp sig från sina jobb, och startade eget i toalettbranschen.

Som alla egenföretagare första tre, fyra åren så tar man knappt någon lön, utan allt investerades i nya toaletter och material.

Med nya kunder som Stockholm Marathon och stora konsertarrangörer byggde bröderna upp en bransch som tidigare inte hade existerat. Tjugofem år efter starten hyr de fortfarande ut toaletter – men nu för 20 miljoner kronor per år.

– En plastlåda kan vem som helst ställa ut, men det svåra är att sköta om dem, se till att allt är fräscht och att de kommer ut och försvinner i tid, säger Erik Dahlström.

Ämnesområden: