Vad är ett bra företagsnamn?

När skogsbolaget SCA delades i två behövdes ett nytt företagsnamn som skulle fungera i nästan 150 länder. Men hur hittar man ett sådant? ”Det blev uppenbart att det är svårt att hitta ett nytt namn idag”, säger Gabriella Ekelund, som ledde arbetet.

“Det var viktigt att det skulle fungera på alla marknader, ur ett kulturellt, religiöst, politiskt och språkligt perspektiv, säger Gabriella Ekelund”, säger Gabriella Ekelund.

Just namnet har blivit en så viktig del av företagandet att det finns konsultbyråer som inte arbetar med något annat. Svenska Skriptor, med rötterna i 1960-talet, var ett av de första i världen. Att namnge det gamla telemonopolet blev ett av Skriptors första stora uppdrag, och namnet Telia myntades. Men allting blev lite svårare med internet. “Det började väl kring sekelskiftet, och det som har hänt är att väldigt många domännamn har blivit upptagna, säger Olof Lindquist”, som har ägnat en karriär åt att döpa produkter och företag.

SCA och Gabriella Ekelund kopplade in ett amerikanskt och en brittisk byrå för att på bara ett halvår komma i mål med ett nytt namn. “Vi hade tusentals namn som vi levde med dygnet runt, men i princip alla namn i ordboken var upptagna”, säger hon.

Ett vanligt problem, utöver domännamnet, är att namnen redan har juridiskt skydd i andra länder. Eller så betyder namnet helt enkelt något olämpligt på ett annat språk. SCA:s hygienverksamhet hade kunnat heta Veliva eller Heron – en referens till fågelfamiljen Häger. Men valet föll tillslut på Essity. Prislappen för hela projektet? Omkring 300 miljoner kronor.

Ämnesområden: