Svensken bakom världens första sociala nätverk

Rickard Eriksson skulle bli läkare – i stället byggde han världens första sociala nätverk, Lunarstorm. Tjugo år senare har hans affärsidé slagit igenom i hela världen. ”Vi gjorde det här redan 2001”, säger han.

När Lunarstorm var som störst hade Rickard Eriksson lyckats locka in 80 procent av alla ungdomar mellan 12 och 24 år.

– Man kunde liksom inte nå fler, för antingen så gillade de inte varumärken eller så tyckte de inte om att umgås på nätet, säger Rickard Eriksson.

Han hade intresserat sig för att koppla ihop människor digitalt sedan början av 1990-talet. Då byggde han en BBS – ett slags förhistoriskt socialt nätverk som användarna ringde upp via telefon.

– Det var nördarnas värld. Du behövde mycket pengar för utrustningen, och så behövde du mycket kunskap. Så jag tänkte ’kan man inte få in resten av grabbarna och tjejerna?’, säger Eriksson.

Internet kom, Rikard gick en webbutvecklarkurs och började bygga på det som skulle heta Stajlplejs. Användarna kunde chatta och titta på varandras profilsidor, och förhoppningen var att utveckla en mötesplats där man kunde prata om annat än ”Startrek och megahertz”. Utan att veta om det hade han byggt världens första sociala nätverk – en tjänst som snart stöptes om till Lunarstorm. Och eftersom Rickard Eriksson lockade in 1,2 miljoner ungdomar hade han också en unikt produkt att erbjuda annonsmarknaden.

Våra kunder kunde gå in i ett verktyg och välja hur många hästintresserade 17-åringar i Skåne de vill nå under vecka 47. Det var samma tänk som Facebook hade sju år senare.

När Rickard Eriksson slutade på på Lunarstorm 2006, tio år efter starten, gjorde bolaget 15 miljoner kronor i vinst. Facebook lanserades den 26 september samma höst, och fyra år senare gick Lunarstorm i graven.

Ämnesområden: