Hemma hos en influencer

2016 spenderade annonsörer en halv miljard kronor på så kallade influencers, men hur är det att vara en sådan? Vi träffar Sandra Beijer vars Niotillfem har blivit en av Sveriges största bloggar.

Allt började för tolv år sedan, när bloggar fortfarande var ett förhållandevis nytt fenomen. “Jag tyckte det verkade spännande att testa, jag har alltid varit så här internetnördig”, säger Sandra Beijer, vars blogg Niotillfem idag har runt 150 000 läsare i veckan.

Föga visste hon att hobbyn skulle förvandlas till ett yrke. I Beijers fall går affärsidén ut på att låta annonsörer dra nytta av det förtroende som hon genom åren har byggt upp i läsekretsen. Det är också en marknadsföringsform som återkommande möter kritik för att balansera på etikens gränser, vilket kanske också syns i de förfrågningar som Beijer själv menar att hon får konstant. “Flera gånger om dagen får jag mail från små, små byråer som skriver ’här får du en färdig text som du kan lägga upp, och i utbyte får du fem ansiktsmasker’. I bland svarar jag ’tror du att det är 1996 eller?”

2016 betalade svenska annonsörer runt en halv miljard kronor för att få bloggare, Youtube-stjärnor och andra typer av influencers att marknadsförs deras produkter. Annonsformatet har blivit så på modet att branschföreningen Sveriges Annonsörer talar om en bubbla. “Jag tror att det är en bubbla. Det säger man i och för sig om allting, men jag tror att det är en bubbla. För nu börjar köparen bli mer mogen och förstår vad det här är för media, säger Lin Eriksson Nordström på Sveriges Annonsörer.

Ämnesområden: