I huvudet på en säljare

Varför behövs säljare? Vi låter säljveteranen Peter Mattsson försvara yrkeskåren som ingen verkar gilla. Dessutom hör vi om psykologin bakom olika säljtekniker, och vad som kännetecknar en riktigt bra säljare.

Veckans avsnitt av Kapitalet inleds med en udda fråga. Behövs verkligen säljare? Räcker det inte med att ha en bra produkt med ett bra pris? Peter Mattsson inledde sin karriär som säljare på Marabou, och har med åren sålt choklad, vodka och annonser, bland mycket annat. “En bra säljare är ingen produktpresentatör, utan någon som hjälper dig att förstå att du har ett behov”, säger han. “Och en riktigt bra säljare kan också tala om att du inte ska ha en viss produkt”. I veckans avsnitt av Kapitalet berättar han vad som kännetecknar en bra säljare, och hur det känns att jobba i ett yrke som i stor utsträckning går ut på att få “nej”. “Varje gång en säljare får ett ja så kommer ett par sådana samtal emellan, och det är det få personer som klarar av att ta under en längre period”.

Ämnesområden: