Facebook – ett nytt internet

Det tog bara några år för Facebook att möblera om på den globala annonsmarknaden. Men vad vet Facebook om oss användare som gör deras annonser så åtrådda? I veckans avsnitt träffar vi entreprenören Marcus Smith som berättar hur han byggt ett företag runt Facebook-annonser.

Facebook fyller 13 år i år, men är redan ett av världens mest inflytelserika företag med över 2 miljarder aktiva användare varje månad. Men under ytan på gratistjänsten finns också ett vinstmaskineri som under det senaste kvartalet berikade bolagets ägare med närmare 10 miljarder dollar. Och allting handlar om annonserna. Tack vare den information som användarna dagligen ger ifrån sig, kan annonsörerna rikta annonserna på ett sätt som tidigare inte har varit möjligt. ”Nu går målgrupperna ned till typ 150 personer. Du är fortfarande anonym, men du kan arbeta på en väldigt smal arena”, säger Marcus Smith, grundare och vd för Socialview, ett företag som Kalmar som enbart arbetar med Facebookannonsering. Men exakt hur mycket vet Facebook egentligen om oss användare? Och hur bra fungerar annonserna? Marcus Smith berättar hur en typisk annonseringsstrategi kan se ut, och förklarar varför Facebook är på väg att bli morgondagens internet.

Ämnesområden: