Hasse, Otto och Hyperloop

Ålänningarna Hans Holmström och Otto Hojar har en ambitiös idé: ett svävande, underjordiskt tåg som förbinder Helsingfors och Stockholm på 28 minuter. En Hyperloop. Vi hör den osannolika historien om hur två entreprenörer fann varandra i en idé som många avfärdar som galenskap. Det är nog lite dumt, för det är inte helt osannolikt att de lyckas.

När ålänningen Otto Hojar tog över familjeföretaget Isakssons stugby på skärgårdsön Föglö, ställdes han snart inför ett problem. Östersjöns miljö var omvittnat hotad, men dessutom syntes människor allt mer stressade. Skulle de ta sig tiden att leta sig ned till en ö utan fast förbindelse med det åländska fastlandet? Otto Hojar förslog att en tunnel skulle byggas till ön, men idén fastnade i den åländska byråkratin. Då träffade han en företagsledare som tyckte att Otto borde tänka större. Mycket större. Och det gjorde han.

2013 presenterade entreprenören Elon Musk de första skisserna på ett svävande tåg, som i 1 200 kilometer i timman kunde transportera människor i ett lufttomt rör. En så kallad Hyperloop. Idén som sådan var åtminstone hundra år gammal men hade aldrig kommit längre än till ritborden. Den här gången var förutsättningarna bättre. En som noterade utspelet var Hans Holmström, en annan åländsk entreprenör som en gång hade sett till att Åland kopplades upp mot nätet. Han bollade över idén till Otto Hojar, och plötsligt hade de båda entreprenörerna tagit på sig ett tillsynes omöjligt uppdrag.

Ämnesområden: