Högt spel i mathandeln

Vad händer om man tar alla pengar man har och sätter rubbet på spel i Sveriges hårdaste bransch? Vi träffar Johannes Cullberg som just nu försöker utmana dagligvaruhandelns oligopol med ekologisk mat.

Sommaren 2015 öppnade en ny matbutik på Södermalm i Stockholm. Kronärtskockspyramiderna i entrén gjorde att tidiga kunder skulle dra paralleller till amerikanska Whole Foods, ekomatkedjan som våren 2017 köptes upp av Amazon. Men grundaren Johannes Cullberg hade större idéer än att sälja tillsatsfri mat på Södermalm. Han inledde karriären på tyska Lidl, och fick snart ansvaret för att etablera företaget i Norge. Men ju mer han såg av dagligvaruhandeln, desto mer upplevde han också att den behövde förändras. “Det tog för lång tid, det var ingen som gjorde någonting”, säger Johannes Cullberg. “Jag såg inte att det fanns några entreprenörer i handeln, och de stora gjorde ingenting. Så jag fick göra det själv”. Två år senare har en butik blivit tre, och Paradiset börjar få fast mark under fötterna. I Kapitalet berättar Johannes Cullberg om problemen i livsmedelsindustrin, hur en mataffär fungerar, och hur det känns att utmana den hårdaste branschen i Sverige.

Ämnesområden: