Vem tjänar pengar på alla lopp?

Hur kunde en oskyldig gammal motionsidrott – jogging – förvandlas till big business? Journalisten Jonas Fredén träffar pionjären som drog igång den svenska maratonindustrin, och frågar sig hur mycket pengar det egentligen finns i alla dessa löptävlingar.  

Den 3 juni 2017 gick Stockholm Maraton av stapeln för 39:e gången. Premiären ägde rum i augusti 1979, och en av de som var med och organiserade loppet är Hans Wiktorsson. ”Då var det kanske 1800 deltagare, och när jag slutade efter fem år så var det över 12 000”, säger Wiktorsson. “Men det var inte min förtjänst, utan det var joggingvågen som hade startat”.

Själv upptäckte han löpningen redan som barn och har sedan dess bokfört vartenda steg. Sammanlagt har det blivit ett par varv runt jorden. Under senare år har antalet deltagare i Stockholm Maraton fallit markant, något som bland annat tillskrivs den hårda konkurrensen. Men vem är det som tjänar pengar på alla lopp? Det är inte så enkelt som man tror, menar Hans Wiktorsson, eftersom mycket av det arbete som krävs utförs av volontärer.

Intjäningspotentialen är dock betydligt större, åtminstone enligt Niclas Turner Olovzon, vd och grundare av Passion Lab. Nyckeln, menar han, är att jobba mer med varumärket, och mindre med enstaka lopp. ”Många föreningar lägger inte tillräckligt stora resurser på modern kommunikation. Man har mycket större sponsorpotential, men då måste man jobba mer som en före-, under- och efterföreteelse och titta på hela löparåret”.

Ämnesområden: