Google – världens viktigaste skyltfönster

Varför är begravningsbyrå ett av de dyraste sökorden i Google, och hur viktigt är det egentligen att ligga högst i sökmotorns ranking? Vi träffar konsulten Christian Rudolf som berättar hur den amerikanska söktjänsten fungerar, och varför Google är på väg att bli mer inflytelserikt än vad vi kanske befarar.

Det har gått drygt 20 år sedan Larry Page och Sergey Brin möttes på Stanford University och började utveckla en ny söktjänst för internetsidor. Det uppskattas att det idag görs 4 miljarder Google-sökningar per dag, vilket har förvandlat sökmotorn till en central del av näringslivets infrastruktur. För, som det sägs, det bästa stället att gömma ett lik, är på sida två i Googles sökresultat.

– Det är inte bara ett sökresultat. Det är en topplista. Och du vet hur det är med topplistor, du klickar bara på det översta, säger Christian Rudolf.

Innebörden är att placeringen i Google kan göra skillnad på liv och död för många företag, och att striden om de bästa platserna är hård. Så hård att många i stället väljer att betala för att ligga högst. Och bland de sökningar som är dyrast att köpa är ”låna pengar” och, mer överraskande, ”begravningsbyrå”. Varför berättar Christian Rudolf i veckans avsnitt.

Ämnesområden: