Made by Zlatan

Det går bra för Volvo personbilar, men varför då? Kapitalet gjorde ett besök i Torslanda och träffade biltillverkarens Sverigechef Kristian Elvefors.

Fjolåret markerade ytterligare ett rekord för biltillverkaren vars framtid för bara sju år sedan var helt oviss. Då, våren 2010, såldes bolaget av Ford till kinesiska Geely, med kylskåps- och bilentreprenören Li Shufu i täten. Hans idé? Att “släppa ut tigern i friheten”.

I Torslanda drog man slutsatsen att det som behövdes mest av allt var ett mer exklusivt varumärke. “Vi ville komma ifrån det här mellanmjölkstänket, det vill säga att vi skulle göra reklam enligt mellanmjölksprincipen. Att vi inte skulle sticka ut eller göra något som var revolutionerande, utan det skulle attrahera alla”, säger Kristian Elvefors.

När Volvo lanserar nya V40 Cross Country testar man ett nytt grepp och illustrerar bilen med Strövtåg i hembygden, en Fröding-dikt med toner av rockbandet Mando Diao. “Vi ville kunna koppla det till någonting som pratar om det svenska, vi ville bli mer svenska när vi var så ifrågasatta och vara stolta över arvet vi har”, säger Kristian Elvefors. Tilltalet i den nya reklamfilmen blev början på en total renovering av Volvos kommunikation, som slutade med att Zlatan Ibrahimivic pratade in en nyskriven version av Sveriges nationalsång, producerad av ingen mindre än Martin Sandberg, eller “Max Martin”. “Vi hade inte klart för oss att det skulle vara musikvideos som skulle få det hela att vända, utan det var en chansning som föll väl ut första gången. Och andra, och tredje och fjärde”, säger Kristian Elvefors.

Ämnesområden: