Prisjämförelser skrev om handelns regler

Med källarprojektet Prisjakt lyckades skåningen Jonas Bonde förvandla varumarknaden till en börs, och på vägen skriva om spelreglerna i hela handeln. ”Det kan räcka med att ligga 5 kronor fel så kan en produkt sluta att sälja”, säger Henrik Olsson, ägare till Gunnar Olssons Foto.

Jonas Bonde var nybliven pappa när han strax efter millennieskiftet satte sig ned och skrev den första koden till det som skulle heta Prisjakt. Ett par år tidigare hade han intresserat sig för The Buyer’s Guide – en hemsida som dokumenterade priser på hemelektronik. Och med det föddes tanken på en prisjämförelsetjänst som skulle hjälpa konsumenter göra bra affärer.

”Mina föräldrar var väldigt prismedvetna, och jag växte upp med att de bråkade när pappa hade köpt en kvällstidning för pengar som mamma skulle köpa mjölk för. Då lärde man sig att göra prisjämförelser för att få max värde för pengarna”, säger Jonas Bonde.

Han skrev ett script som trålade e-handlarnas hemsidor på priser, som han sedan bokförde i en växande databas. Medan internetbubblan pös ut satt han ensam i sin källare, utan att någon visste att han eller projektet existerade. Men med tiden började arbetet bära frukt. Konsumenterna hittade sidan, som försåg e-handlare med bäst priser och omdömen med värdefull trafik. I gengäld kunde Jonas Bonde ta betalt per klick.

”Jag tog 40 öre per klick. Så man satt där på kvällarna och skickade fakturor”.

Tjänster som prisjakt och konkurrenten Pricerunner.com tog den svenska handeln på sängen, eftersom priserna publicerades utan att någon tillfrågades. En av företagarna som upptäckte att hans priser plötsligt låg fullt jämförbara på Jonas Bondes hemsida var Henrik Olsson, fotohandlare i tredje generationen.

”Det kommer jag ihåg. Det var en liten chock. Man hoppades att det inte skulle slå igenom, och det var något som man inte gillade i början. Jag förstod inte den potential som vi idag ser, utan det var ett sätt för oss att få sämre marginaler”.

Sjutton år efter att han skrev den första koden till Prisjakt är Jonas Bonde igång med nästa projekt. Den här gången vill han kartlägga alla Sveriges bilar.

”Det är alla bilar. Vi har byggt en databas på över 300 000 bilar som vi mappar data till. DU kan se vilka generationer som funnits, vilka motoralternativ som finns, hur många av varje som finns, hur prisspridningen ser ut”.

Exakt hur affärsmodellen kommer att se ut vet han inte, men idén – menar han – är att bilhandeln sannolikt kommer vilja betala för trafik. Precis som e-handlarna en gång gjorde i Prisjakts begynnelse.

Ämnesområden: