Lurar butiksdöden runt hörnet?

Butiksdöden sveper över amerikansk handel. Men när kommer utvecklingen till Sverige, och vad händer med fastighetsmarknaden när vi handlar det mesta på nätet? ”Vi får se en tipping point när vi börjar handla mer livsmedel på nätet”, säger Carin Blom, analytiker på Post Nord.

Närmare 3 000 amerikanska butiker uppges ha tagit ned skylten under det första kvartalet. Och butiksdöden som nu gäckar handeln tycks särskilt slå mot de anrika varuhusen – som, Macy’s, Kohl’s, Sears och Kmart. I Sverige, liksom i USA, uppgår e-handelns del av detaljhandelsomsättningen till runt 8 procent. Hittills har dock den svenska butikshandeln varit förhållandevis förskonad. Ett exempel är Eurocommercial, ett holländskt börsnoterat bolag som äger och driver köpcentrum på nio platser i Sverige. ”Vi har stabilt ökat vår omsättning och har haft en positivt utveckling i nästan alla femton år som vi har funnits här i Sverige”, säger Martin Bjöörn, sverigechef.

Det saknas dock inte argument för att sämre tider väntar runt hörnet för såväl handeln som för handelns hyresvärdar. I USA talas om en ”tipping point” där e-handeln når en så stor andel av omsättningen att förutsättningarna ställs på huvudet. ”Tidigare kunde man hänvisa till att e-handelns andel av tillväxten var låg, och då kunde man värja sig från tanken att det var viktigt. Men det stora fokuset är nu på lönsamheten”, säger Magnus Kempe på konsultföretaget Kairos Future. Även om e-handeln har kapat åt sig en marknadsandel på 8 procent i snitt, så är variansen stor över olika branscher. Musik och resebyråer har digitaliserats nästan helt. Hemelektronik, som kontrast, flyttade ut från köpcentrum och sedan in i egna köplador, varmed branschen kollektivt gick på en volym- och lågprisstrategi. Men överlag, menar Magnus Kempe, finns det en punkt i varje segment där e-handelns andel blir så stor att etablerade aktörer tvingas till drastiska åtgärder. ”Då måste du börja utmana din egen affärsmodell och då kan du plötsligt förlora hälften av lönsamheten, och det är ganska drastiskt. Där befinner sig retail just nu”.

För den som tycker att utvecklingen går fort i dag finns det dock utrymme för ytterligare överraskningar. Den bransch som hittills är mest orubbad av e-handelnsframväxt är också den som är störst av alla: dagligvaruhandeln. Här uppgår e-handelns andel av omsättningen till ett par ynka procent. Men den dagen som näthandel av mat når en kritisk massa, kan förutsättningarna för handeln överlag skrivas om. “Det är en av de sista produktkategorierna som vi inte handlar på nätet. Men när vi får in det beteendet och ändrar våra vanor så tror jag att det kommer påverka andra branscher, och där tror jag att vi kommer att få se en tipping point”, säger Carin Blom, analytiker på Post Nord.

Bildkälla: Wikimedia Commons

Ämnesområden: