Hur annonsmarknaden blev ett elektroniskt monster

Hur kunde något som en gång var så enkelt – att sätta in en annons i tidningen – förvandlas till vad det är idag: en global marknad där annonser köps och säljs i realtid av datorer?

Alla som har beträtt internets shoppingstråk har (troligtvis) noterat hur annonser för varor och tjänster kan börja följa efter dig. Fenomenet är ett av flera uttryck för den automatisering som under 2000-talet har svept genom den digitala annonsmarknaden, och som i branschen kallas för ”programmatic”.  De upprepade annonsvisningarna uppstår när internets underliggande annonsnätverk använder datan som samlats i din webbläsare – de berömda ”kakorna” – för att visa en annons som ska vara relevant för just dig.

Annonserna i sig avslöjar dock inte en annan fascinerande omständighet: att den digitala annonsmarknaden har förvandlats till en global börs. Robert Johansson, digitalchef på Schibsted, beskriver vad som händer när en besökare går in på Aftonbladets hemsida.

”Det är en budgivning. Vi som publicist sätter upp ett lägsta pris som vi vill ha för en placering. Sen bjuder vi in köpare, en eller flera, som får tävla mot varandra. När visningen [besökaren] kommer, skickar vi ut i realtid ’hej, här är en visning, vem vill köpa?’, och då får vi ett antal köpare som svarar och lägger bud på den här annonsen. Och den som betalar högst vinner visningen”.

Hela processen, förklarar Robert Johansson, är över på ett fåtal millisekunder.

Det som har hänt är följande: När ingen tittade (nåja) växte en helt ny industri fram bakom annonsmarknaden kulisser. Med namn som Appnexus, Pubmatic, SpotX, OpenX utgör de mellanhänder som med hjälp av tekniska lösningar kopplar samman annonsköpare och annonssäljare i gigantiska nätverk.

Ämnesområden: