Monkey business

Du har sett aporna, ormarna och hans jovialiska uppsyn. Men har du sett hans resultaträkning? Jonas Wahlström har förvandlat ett fallfärdigt aphus till en rykande sedelpress, och hela härligheten är hans egen.

Den som inte är bekant med namnet Jonas Wahlström är möjligen mer bekant med hans uppsyn: En blond, skäggig karaktär som genom åren har gästat tv-sofforna i sällskap med diverse exotiska djur. På vägen har han blivit en folkkär “poster boy” för Skansen, där han började arbeta, om än oavlönad, redan som åttaåring.

Strikt talat har dock Jonas Wahlström inte mer med Skansen att göra än att hans företag verkar innanför friluftsmuséets stängsel. Han hade arbetat med parkens djur i ett drygt decennium när han fick nys om att ledningen ville riva det gamla aphuset, men saknade pengar. “Då fick jag en lysande idé”, säger Jonas Wahlström. “Jag gick till Nils-Erik Baerendtz [Skansens dåvarande chef] och frågade om jag inte kunde få låna huset över en sommar och göra en provisorisk terrarieutställning med reptiler, över sommaren”.

Affären gick i hamn. Wahlström fick importera och ställa ut skallerormar och dylika väsen, medan Skansenledningen utlovades 25 procent av intäkterna. Publiken jublade, och Wahlström – blott 22 år gammal – var plötsligt egenföretagare i terrariebranschen.

Jonas Wahlström blev tidigt i livet intresserad av djur. Föräldrarna – pappa ingenjör på Televerket, mamma hemmafru – fick finna sig i hur sonen utvecklade sin repertoar av kreatur: Fiskar, marsvin, ödlor, och tids nog även en grävling. Just det, en grävling. När han sedan fick ett årskort på Skansen började han skolka från skolan, och gick sedan ut nian med – enligt honom själv – mediokra betyg. Gymnasiet kom han aldrig i närheten av. “Mina föräldrar var inte glada, och inte mina större bröder. Men jag trivdes på Skansen och blev väldigt väl omhändertagen. Att fortsätta som djurvårdare var vad jag ville, men sen blev det ju lite annat när jag öppnade eget”.

Skansenterrariet hade existerat i fyra år när Nils-Erik Baerendtz ville förse Skansen med ett akvarium. Några pengar fanns inte, och kommunen – Skansens delägare – var uppenbarligen ointresserad att förse parken med mer kapital. Då klev Jonas Wahlström fram igen, och frågade om inte han kunde få öppna ett akvarium. Efter klartecken från parken lånade Wahlström en knapp miljon av en schweizisk bankir, rev ut det gamla aphuset, och öppnade sedan dörrarna för det som skulle bli Skansenavkariet.

Hur vågade en 26-åring låna en miljon (det motsvarar långt över 3 miljoner med dagens penningvärde) och på vägen sätta hela sin ekonomiska existens på spel för att öppna ett akvarium? På vintrarna gick det knackigt, och vid flera tillfällen ebbade Wahlströms kassa. Men han hade ett äss i rockärmen. “Jag hade fördelen av att kunna gå till banken och säga ‘nu har ni två val, antingen får ni låna ut en miljon till så att jag klarar vintern, eller så får ni utmäta skallerormar och krokodiler’. Vad tror du att de väljer?”.

Skansen Akvariet Stockholm Akvariet AB, utdrag ur årsredovisning 2015.

Wahlströms imperium expanderade ytterligare när han i mitten av 1990-talet fick ta över även det nya aphuset. Och där någonstans började verksamheten ta skruv. Ett par år in på 2000-talet sprängde bolagets omsättning genom 10-miljonerkonorsvallen. 2011 noterades en omsättning på över 20 miljoner kronor, med en marginal efter skatt på över 15 procent. Kvar på sista raden: 3,3 miljoner kronor. Totalt sedan 1997 har verksamheten genererat ett överskott på över 20 miljoner kronor efter skatt, varav 16 miljoner sedan 2010. “Med den allra största respekt för nävgröt, knätofsar och halmtak, så går över en miljon människor förbi Skansenakvariet entré, och då är krokodiler, klappa rockor och allting, dragande. Jag har aldrig varit tveksam att det skulle fungera”.

Jacob Bursell

Ämnesområden: